Thursday, October 2

SyaWaL....

Assalamualaikum.... kaifa halukum? saya hrp antum sume dlm sihat walafiat. Mesti sume sedang bergembira, maklumlah hari ni kite menyambut hari raya yg ke-2. Bahang raye memang terasa di mana-mana...

Semalam, sume umat Islam di tanah air menyambut bulan Syawal dgn penuh kesyukuran. Bulan Syawal juga dipanggil Hari Raya Fitrah. Mengapa dipanggil Hari Raya Fitrah? Ini kerana hari raya merupakan di mana manusia keluar dari Ramadhan membawa diri yg suci bersih lahir dan batin, sebagaimana fitrah semulajadinya. Sebab latihan-latihan ibadah yg diperintahkan di dalam bulan Ramadhan jika dilaksanakan mengikut disiplin syariat lahir dan batinnya mampu mengembalikan manusia kepada fitrah murni, sama seperti mana ia mula-mula dilahirkan ke dunia... masyaallah... sungguh banyak kurniaan Allah kepada kita semua.

Hari Raya juga dpt mengeratkn lagi silaturrahim antara kita smua. Yang jauh kita dekatkan, yang dekat kita eratkan... tula manisnya ukhwahfillah...Saya menyambut hari lebaran seperti hari lebaran sebelum2 ni juga, hanya bersederhana. Saya bersyukur juga pada tahun ini coz mak dan ayah saya cuti di hari raya [bese salah sorang mesti kena berkorban cuti...kena keje]... syukur... bese, sbelum g masjid, kami sekeluarga makan dulu.... makan ala kadar je sbg alas perut before g masjid. Masjid tu dekat je ngan umah saya... Kami bertolak dr umah kul 8, ni pon ayah saya yg bercadang nak g masjid awal sket [bese kul 8.30pg stat solat sunat]... saya, mak ngan adik beradik ikut je... lg pon ayah saya yg bwk kete... bagus jugak, sampai awal kat masjid, bolehla kami bertakbir b'sama2 ngan jemaah yg lain. Maklumlah takbir hari raya aidilfitri pendek sket...

Walaupun kita b'gembira menyambut hari raya... jgn dilupakan yg telah pergi... Lepas solat sunat dan dgr khutbah, kami sekeluarga dan sanak saudara yg terdekat sume berkumpul di tanah perkuburan... kami ziarah kubur atuk kami (kami panggil tokki)yg telah kembali ke rahmatullah pada tahun 2003 [mase tu hari raya ke-2].... Al-fatihah...

Lepas tu, kami sekeluarga pegi umah saudara mara... jupe sume 'adik beradik' sebelah mak....Sebelah petang, kami sekeluarga pulang ke kampung sebelah ayah pula... Sbelum smpai kat umah tok ki, kami singgah dulu tanah perkuburan utk menziarah kubur nenek yg telah kembali ke rahmatullah pada tahun 2007. Al-Fatihah untuk arwah.... Agak lewat jgk kami pulang ke umah... besela sanak saudara sebelah ayah pun ramai jugak...

Hari ni dah masuk hari raya ke-2... uh,penatnye....hari ni, kami sekeluarga memang bercadang takkan pegi mana2.. hanya tunggu tetamu dtg umah... Nak kate 'open house' tak juga coz umah saya ni sentiasa open... sampai kul 11.30 mlm pun ade lg tetamu yg datang... besela hari raya kan... tetamu pon bukan org lain, saudara yg terdekat jugak tapi duk jauh....nun perak jauhnya... setahun skali jer dieorang sekeluarga balik kampung.... Walaupun penat, tetapi hati ini rasa sgt bersyukur dan seronok. Moga silaturrahim ini berkekalan sampai bila2...insyaallah.... Di samping itu juga, mudah-mudahan sambutan hari raya Aidilfitri dapat disambut dgn penuh keikhlasan, kemeriahan dan selari dgn perintah Allah serta RasulNya s.a.w... insyaallah....



usratiii
usratiii


raye (1)
cousin ngan nenek...


raye (2)
saya ngan cousin...

2 comments:

Bingkisan Hati said...

mak aii..baju bekilat2..besilau biji mata tngok..huhu

mujahidah_1505 said...

huhu... ye ke... nak wat cm ne... raye tahun nak tukor selera... nak pkai bj b'kilat2 sket....hehhe...=)

Related Posts with Thumbnails